Thursday, 28 February 2013

Mitos & Bahaya Keputihan ketika Hamil



Keputihan adalah masalah yang kerap dialami oleh wanita, lebih-lebih bagi wanita yang sedang hamil dimana secara alaminya akan berlaku perubahan hormon semasa kehamilan  yang akan memicu kepada peningkatan pengeluaran cairan vagina serta penurunan pH. Ketidakstabilan ini juga  adalah antara punca utama yang yang memungkinkan tercetusnya masalah keputihan dikalangan wanita yang hamil.




Keputihan  ketika seseorang wanita itu sedang hamil  boleh dikategorikan sebagai normal jika cairan yang keluar berwarna jernih atau sedikit kekuningan dan kental seperti lendir dengan tidak disertai bau dan kegatalan. Namun jika cairan yang keluar disertai bau, gatal, rasa nyeri  ketika membuang air kecil dan warnanya pula telah bertukar kehijauan atau bercampur sedikit darah maka keputihan tersebut boleh dikatakan sebagai  abnormal dan risiko ianya mengganggu atau membawa kemudaratan kepada kesihatan ibu dan janin tidak terkawal.Maka rawatan yang sesuai semasa kehamilan amat diperlukan segera bagi mengelakkan  perkara –perkara yang tidak diingini.

Mitos dan fakta keputihan ketika hamil

1.   Mitos : Makanan seperti timun atau nenas seringkali dituduh sebagai penyebab keputihan  

Fakta: Keputihan bukan disebabkan oleh makanan tertentu dan tentusekali bukan nenas yang ternyata  kaya dengan vitamin C.Realitinya tiada makanan tertentu yang menjadi punca kepada berlakunya keputihan semasa atau sesudah hamil.

2.   Mitos : Pengunaan intimate wash atau antiseptik yang disangkakan dapat  mencegah keputihan.
  
Fakta: Penggunaan antiseptik sebagai pembersih vagina hanya  akan menyebabkan ‘gangguan’ kepada flora normal yang ada dalam vagina (lactobacillus ). Walhal , flora normal ini amat diperlukan  tubuh untuk mengawal vagina pada pH yg seimbang supaya  flora (kuman) abnormal tidak dapat membiak di kawasan tersebut seterusnya menghindari dari bahaya jangkitan keputihan ketika hamil

Bahaya keputihan ketika hamil

Kulat dan bakteria merupakan antara mikro organisma yang paling dominan dalam masalah keputihan abnormal ketika hamil.Kandidiasis  atau jangkitan kulat kandida  adalah penyebab keputihan terbanyak  yang dialami wanita hamil, diikuti oleh jangkitan bakterial vaginosis,trikomoniasis dan gonorrhoea.

Keputihan abnormal yang dialami wanita hamil boleh membahayakan  kehamilan ibu dan keselamatan  janin jika tidak diberikan perhatian khusus dalam kesegeraan merawatnya. Berikut adalah antara beberapa bahaya dan kemudaratan yang boleh berlaku jika seseoarang wanita mengalami keputihan yang abnormal sewaktu hamil :

1    Chlamydia
Keputihan yang dibawa  oleh   Chlamydia dapat menyebabkan berlakunya kelahiran  pra matang  pada bayi akibat pecahnya selaput ketuban sebelum tiba waktunya. Selain itu  juga boleh mengakibatkan keguguran malahan kematian ibu dan janin jika tidak segera ditangani dengan serius.

2    Kuman Herpes Simpleks
Keputihan yang disebabkan oleh kuman Herpes Simpleks dapat menyebabkan radang pada otak bayi (ensefalitis).

3    Candida Albican
Keputihan yang disebabkan oleh kulat Candida dapat meningkatkan risiko berlakunya (epilepsi) pada bayi.

4    Kuman  HPV
Keputihan yang disebabkan oleh kuman HPV boleh menyebabkan  gangguan penafasan dan gangguan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.

5    Neisserea Gonorrhoea
Keputihan yang disebabkan oleh Neisserea Gonorrhoeae dapat menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.

Terdapat banyak tulisan dalam artikel dan nasihat yang telah diberikan oleh pakar kepada wanita-wanita yang hamil supaya tidak memandang ringan masalah keputihan .Amatlah bertepatan sekali jika diamati risiko-risiko yang perlu ditanggung seandainya wanita hamil gagal bertindak dengan bijaksana dalam situasi ini.

cadangan Supplement : 



































Sebarang pertanyaan sila hubungi saya di :FB Liza Ahmad / email: alisabalqis@yahoo.com / whatsapp di 019-3813225

~LAA















MUST READ!! BAHAYA air masak pada bayi bawah 6 bulan!

Tahukah anda air masak boleh mendatangkan bahaya pada bayi yang berusia bawah 6 bulan? ada ibu bapa yang memberi air masak pada bayi disebabkan desakan orang2 tua, kononya  takut bayi sembelit la, tekak kering la, atau untuk menghilangkan dahaga.




Berikut adalah sebab mengapa air kosong sangat bahaya bagi bayi anda:


Merencatkan Tumbesaran
Perut bayi sangat kecil. Apabila perut bayi telah dipenuhi air, bayi akan merasa kenyang dan kurang berminat untuk menyusu susu ibu. Akibatnya segala khasiat susu ibu tidak dapat diberikan secara optima kepada bayi. Ini boleh menjejaskan pertumbuhan dan kesihatannya kerana air tidak mengandungi sebarang khasiat. Di samping itu, kajian mendapati pemberian air glukos pada minggu pertama kelahiran dikaitkan dengan kehilangan berat badan yang banyak lalu merencatkan tumbesaran.

Merencatkan Akal
Memberi air kepada bayi di awal kelahiran didapati meningkatkan tahap bilirubin di dalam darah. Menurut pakar Laktasi dari Kanada, Anne Kirkham, pemberian air akan memburukkan lagi keadaan bayi yang dierang jaundis (sakit kuning) sehingga menyebabkan ‘kernicterus’ iaitu Terencat Akal’. Bayi juga akan menjadi bertambah mengantuk dan lesu tidak bermaya.

Mengancam Nyawa
Air boleh membawa kuman. Ini menyebabkan bayi terdedah kepada cirit birit jika kebersihan tidak dititikberatkan. Pencemaran boleh berlaku di pelbagai peringkat, seperti air diperolehi dari sumber yang tidak selamat ataupun bekas air dan puting yang tidak bersih. Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.

Mengakibatkan Sawan Tarik
Air sangat berbahaya jika diberikan kepada bayi terutamanya yang berumur di bawah 5 minggu. Terlalu banyak minum air akan mencairkan garam di dalam darah bayi. Ini akan mengakibatkan suhu badan yang rendah, kembung atau sawan tarik. Sindrom ini dipanggil ‘Oral Water intoxication’.

Sebenarnya susu ibu sudah mencukupi untuk bayi tanpa perlu ditambah air atau cecair lain kerana susu ibu mengandungi 88% air. Kolostrum yang terhasil di awal penyusuan dapat membantu membersihkan perut bayi dan mengelakkan sembelit. Tiada air tambahan diperlukan untuk proses tersebut. Oleh itu..beri bayi anda susu ibu sekerapnya


Posisi dan cara yang betul ketika penyusuan





*
 Posisi penyusuan yang baik*
Menyusu dalam posisi yang salah boleh menyakitkan anda dan juga mengecewakan bayi. Berikutadalah cara yang betul:

  • Sentuh bibir bayi dengan hujung putingsehingga dia membuka mulutnya.
  • Biarkan dia membuka luas mulutnya untuk memenuhi sebahagian besar areola (bahagian berwarna coklat).
  • Gerakan rahang dan bunyi tegukan memastikan yang bayi menyusu dalam posisi yang betul.
  • Selepas menyusu, masukkan hujung jari kelingking anda di hujung mulut bayi untuk menghentikan hisapan.
*Refleks ‘let-down’ atau pancutan susu*
Refleks ‘let-down’ adalah rasa berdenyut yang menandakan aliran hangat susu sebaik sahaja bayi telah berada pada posisi penyusuan yang betul. Jika anda tidak mengalami rasa ini, ia mungkin disebabkan oleh gangguan, tiada ruang untuk bersendirian, rasa malu atau cemas tentang penyusuan susu ibu, letih atau sakit.
*Pilih posisi yang selesa*
Dapatkan posisi yang membuat anda dan bayi rasa selesa. Tubuh bayi haruslah rapat ke anda dan mukanya bertemu dengan payudara anda. Mulutnya haruslah berhampiran dengan puting dan kepala, leher dan belakangnya perlulah dalam keadaan lurus. Belakang badan anda juga perlulah tegak, jangan membongkok. Gunakan bantal untuk bersandar, jika perlu.
  1. Posisi dakapan Ini merupakan posisi klasik dan menjadi kegemaran kebanyakan ibu. Ia membolehkan perut bayi dan perut anda bertemu supaya anda tidak perlu memusingkan kepalanya untuk menyusu. Kepala bayi berehat di dalam dakapan anda. • Sokong belakang badan dan punggung bayi. • Lengan bayi perlu berada di bahagian sisinya.
  2. Posisi ‘football hold’ Posisi ini sangat sesuai jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, memiliki payudara yang besar, menyusukan bayi pramatang atau bayi yang kecil saiznya atau menyusukan anak kembar pada waktu yang serentak. • Sokong kepala bayi dengan tangan. • Gunakan bantal untuk menyokong belakang badan anda.
  3. Posisi berbaring Cuba posisi ini apabila anda dan bayi rasa letih. Jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, ini mungkin satu-satunya posisi yang boleh anda cuba pada beberapa hari pertama. • Sokong kepala anda dengan lengan. • Sokong bayi anda dengan lengan atas.
*Beralih payudara*
Jika boleh, berikan bayi menyusu dari kedua-dua belah payudara pada setiap kali menyusu. Susukan bayi pada satu payudara sehingga dia berhenti menghisap. Angkat bayi, sendawakannya dan alihkannya ke payudara sebelah dan teruskan menyusu sehingga dia kenyang. Untuk penyusuan yang berikutnya, mulakan pada payudara yang terasa sarat dengan susu.


Sendawakan bayi*
Sendawakan bayi setiap kali selesai penyusuan. Dia mungkin termuntah susu, jadi pastikan anda menyediakan tuala. Jika dia tidak sendawa selepas 30 saat, dia mungkin tidak perlu disendawakan.
• Letakkan bayi di bahu anda.
• Gosok atau tepuk perlahan belakang badannya.

*Maklumat Sampingan berkaitan teknik penyusuan*

  • Ini bergantung pada cita rasa dan pilihan anda. Anda boleh menyusu sambil duduk, berbaring atau serong sebelah.
  • Tentukan kedudukan anda betul. Bermakna cara anda duduk atau baring, memegang bayi dan bagaimana bayi menyesuaikan mulutnya apabila menyusu.
  • Bayi perlu diampu dengan baik. Anda boleh duduk bersandar di atas katil dengan kepala bayi di atas lengan atau duduk bersandar di kerusi.
  • Jangan bersandar terlalu jauh daripada bayi sehingga susah ia mencapai puting payu dara. Jangan terlalu membongkok sehingga terlalu rapat dengan bayi.
  • Gunakan sesuatu seperti bantal, kusyen, atau bahan yang lembut tapi kukuh untuk bersandar atau merehatkan kaki agar dapat menyokong anda dan bayi.
  • Sokong kepala bayi dengan lengan, manakala muka bayi menghadap ke hadapan dan muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu
  • Bayi rapat dengan ibu(perut bertemu perut). Punggung, kepala dan bahu bayi diampu.
  • Letakkan kepala bayi, tubuh dan kaki dalam keadaan lurus, kepala bayi diangkat tinggi sedikit.
  • Gunakan bantal atau silangkan kaki anda untuk menaikkan kepala bayi ke payu dara
  • Bayi seharusnya menghisap seluruh bahagian kawasan puting.
  • Cara memegang payudara adalah dengan Pegangan C iaitu ibu jari di atas puting dan jari lain di bawah puting
  • Cara memengang yang salah adalah Pegangan Gunting iaitu ibu jari dan jari telunjuk di atas puting dan jari lain di bawah puting
  • Cara yang betul menyusukan bayi *Sentuh bibir bayi, *tunggu mulutnya terbuka luas *gerakkan badan bayi ke arah payudara *pastikan bayi mengambil lebih kawasan hitam payudara(areola) *pastikan bayi melekap dengan betul dan ampu sedikit payudara
  • Cara pelekapan yang betul *mulut bayi terbuka luas *dagunya mencecah payudara *bibir melekup keluar *pipi gelembung *payudara nampak penuh dan bulat *terdengar nada hisapan - hisap -telan-hisap-telan
  • Cara pelekapan yang salah *dagu bayi jauh *tidak banyak areola yang masuk ke dalam mulut bayi *dagu tidak menyentuh payudara *ibu rasa sakit *payudara bolehbengkak dan puting luka

Sesi urut2 si manja Humaira

Bismillah dan Assalamualaikum..

Selamat pagi..pagi ni mood sangat ceria..almaklumlah tengah menghitung hari2 terakhir sebagai wanita bekerjaya..hahaha..lepas ni jadi suri rumah sepenuh masa lak..jalani tugasan sebagai ibu dan isteri sepenuh masa pada majikan saya encik husband..hehe.. malam tadi si Humaira takmo tdo..asik nak berborak je..minum susu pun main2..manakala ibunya pulak tgh sakit kepala..nak suh dia tdo..kenalah urut dulu dengan minyak bayi..baru le nyenyak dia tdo..
anyway biar gambar berbicara ye..betapa seronoknya Humaira dipicit2 dan diurut2 oleh ibunya..^_^..

urut belakang dia..sambil urut mulut tak reti diam..

sukanya kena urut..ye sayang..

geli ke?

urut tapak kaki pulak

muka....wat facial sket...

perut muncit ni tk ketinggalan..

sonyum laei...

dah siap ke ni?

Humaira togel ye...

yeaa..da siap pakai baju...

ready to sleep...

Dah kena urut, minum susu dan gayut..terus tido ngan lenanya..ibu dia skali tk sedar diri..sampai ayah kejut tuk buat power pumping pun tak sedar..haih skip lagi kali ni nak wat power pumping..malam ni kena wat xtra la..huhu.. >_<

~LAA

Tuesday, 26 February 2013

Humaira tak bagi ibu gi keje...ke ibu yang tak nak gi keje..

 
Bismillah dan assalamualaikum...
Seharian di pejabat hari ni buat hati aku tak tentu arah..pagi2 lagi dah terasa semacam..mana taknya..pagi2 sebelum pegi keje si kecil tu manja semacam..seolah-olah tak bagi je ibu dia ni keje..sabar ye nak..tak lama dah..ibu pun kalau boleh tak nak dah keje..huhu..
Terkenang saat malam kelmarin bergolek bersama dan bergurau2 sambil mengurut badan si debab Humaira..betul la rupernya ..baby bila kita urut2 badan dia..dia seronok..gembira..ada saja mulut tu nak bercakap..tah apa butir2 percakapannya pun ibu tak paham..hahaha..mungkin dengan sentuhan dan urutan tu buat dia rasa dimanja, dibelai..jangankan baby, aku yang tua ni pun suka bila kena urut..ye tak? kalau ada lah yang pandai urut kat rumah tu..boleh la diurutnya badan aku yang agak lenguh2 sejak kebelakangan ni..
 
 
Jom kita baca sedikit info tentang urutan bayi ni:
 
gambar hiasan

Banyak faedah apabila mengurut bayi. Paling penting bayi akan di rangsang dan peredaran darah semakin baik.

Bayi akan erat dengan ibu atau bapanya. Selain itu beliau sarankan ibu membaca buku, Al Quran atau cerita sebelum bayi tidur. Ini a...kan membantu tingkat ketajaman minda anak mereka.

Kaedah di bawah boleh dijadikan panduan.

Berikut ada tip atau kaedah urutan :


Mulakan urutan dengan:

1. Kaki — Urut menghala menjauhi jantung dengan usapan bentuk C. Urutan bermula di buku lali, bergerak ke paha dan balik ke buku lali. Bengkok dan luluskan kaki bayi serta buat pergerakan seperti mengayuh dan lakukannya secara perlahan-lahan. Buat latihan jari dengan membengkok dan meluruskan setiap jari supaya semua sendi digerakkan. Tolak sedikit jari ke belakang perlahan-lahan.

2. Perut — Gunakan kedua-dua tangan. Lebih mudah jika anda di hujung kepala bayi. Urut perutnya perlahan-lahan dalam bentuk huruf U. Pegang kakinya dan bengkokkan hingga ke perut.

3. Tangan — Ulang proses sama seperti mengurut kaki.

4. Dada — Urut dengan menggunakan tapak tangan. Urut ke arah keluar (melintang) dari tengah dada menghala ke atas sehingga ke bahu, dan turun ke tulang rusuk. Urut secara menyerong dari paha kanan ke bahu kiri. Ulang untuk kaki sebelah lagi.

5. Muka — Urut secara bulatan kecil pada kulit kepala. Urutan ini juga boleh dilakukan ketika mandi dan memakai syampu. Usap dahi, keliling mata dan kening. Untuk pipi, usap secara melintang dari tulang pipi ke telinga. Urut secara bulatan di bawah dagu, keliling telinga dan tengkuk. Urut perlahan-lahan dengan memberi sedikit tekanan. Cara ini akan membuatkan bayi berasa lebih selesa.

6. Belakang badan — Tiarapkan bayi anda. Gunakan minyak dan urut badan belakang dari atas tulang belakang hingga ke pangkal punggung menggunakan kedua-dua tangan. Buat urutan secara bulatan dari bahu, turun ke badan, punggung, paha dan kaki.

Urut bahu menggunakan tapak tangan dan akhiri dengan satu usapan panjang dari bahu ke kaki. Urutan ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit dan kanak-kanak akan lebih tenang serta segar apabila diurut.


Manfaat Urutan Pada Bayi

Urutan bayi bukan saja merapatkan ikatan antara ibu atau ayah dan anak, tetapi turut mempunyai pelbagai manfaat seperti:

1.> Memperbaiki perjalanan darah.
2.> Merangsang deria.
3.> Mengurangkan tekanan.
4.> Memperbaiki sistem penghadaman.
5.> Meningkatkan daya ketahanan badan.
6.> Merangsang perkembangan fizikal dan psikologi.
7.> Membantu memudahkan bayi tidur.
8.> Merangsang aliran oksigen dalam badan.
9.> Memudahkan penyingkiran bahan toksin.
10.> Membantu perkembangan fungsi otot.
11.> Membantu meredakan kesakitan apabila demam.
12.> Merangsang penghasilan hormon.


Monday, 25 February 2013

Suami tak boleh paksa isteri bekerja

 
Memetik artikel Pengerusi Himpunan Ustaz dan Pendakwah Dr Zaharuddin Abdul Rahman menerusi www.zaharuddin.net bertajuk Hukum Wanita Bekerja Dengan Keputusan Fiqh Dunia menyatakan Islam membenarkan isteri bekerja tetapi semua kebenaran tadi adalah diikat dengan syarat-syaratnya.
Keharusan ini termasuk dalam umum sebagai firman ALLAH SWT yang bermaksud: “Bagi lelaki bahagian yang ia usahakan dan bagi wanita bahagian yang ia usahakan.” (Suran An Nisa’ : 32)
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Tiada seorang pun yang makan lebih baik dari orang yang makan hasil dari tangannya sendiri” (Riwayat, Al-Bukhari, no 1966, Fath Al-bari, 4/306).
 
Justeru, bekerja dan mencari nafkah adalah wajib bagi lelaki yang tiada sebarang keuzuran tubuh dan akal bagi menanggung isteri dan keluarganya.
Manakala wanita pada asasnya, hukum Islam meletakkannya untuk berperanan di rumah dan keluarga bagaimanapun wanita tidak dilarang bekerja di luar rumah jika terdapat keperluan serta mampu menepati syarat-syarat yang ditetapkan Islam. Isu ini tidak dibincangkan meluas di zaman Nabi atau sahabat kerana terlalu kurang keperluan untuk itu pada zaman tersebut (Nizam Al-Usrah, Dr Uqlah Al-Ibrahim, 2/280).
Isteri mempunyai kelayakan sepenuhnya dan hak harta yang tersendiri. Menurut hukum Syariah, isteri mempunyai hak penuh (harta) yang diusahakan, sama ada untuk menggunakannya, memiliki sesuatu, membelanjakannya sementara suami tidak punyai sebarang berkuasa ke atas harta isterinya itu.
Isteri juga tidak perlu mendapat izin suami dalam pemilikan hartanya itu dan cara belanjakannya. Selain itu, tanggungjawab asas seorang isteri mengurus keluarga, mendidik anak dan memberi sepenuh perhatian terhadap generasi masa depan itu.
Ketika perlu, isteri berhak bekerja dalam bidang yang bersesuaian dengan tabiat dan kemahirannya menurut yang diiktiraf syarak dengan syarat menjaga hukum agama.
Kewajipan suami memberi nafkah kepada isteri yang bekerja tidak gugur menurut Islam, selagi mana tidak berlaku ketika keluarnya isteri tersebut untuk bekerja menyebabkan berlakunya isteri ‘nusyuz’, tatkala itu gugur kewajipan suami memberi nafkah kepada isterinya yang nusyuz.
Menyentuh soal isteri turut serta membiayai perbelanjaan keluarga, menurut pandangan Islam, isteri tidak wajib berkongsi peranan membiayai nafkah yang diwajibkan ke atas suami. Suami juga tidak harus mewajibkan isteri membantunya (dengan bekerja).
Kerelaan isteri untuk turut berperanan membantu perbelanjaan keluarga adalah dibenarkan menurut pandangan syarak. Diharuskan untuk membuat persefahaman dan persepakatan antara suami dan isteri akan cara pengurusan pendapatan mereka termasuk pendapatan yang diperoleh oleh isteri.
Isteri dibenarkan untuk meletakkan syarat pada akad perkahwinannya bahawa ia hendaklah dibenarkan bekerja, apabila suami reda dengan syarat itu, ia menjadi kemestian baginya untuk membenarkan (setelah kahwin). Syarat itu hendaklah dinyatakan secara jelas ketika akad.
Suami pula harus meminta isteri meninggalkan kerjayanya walaupun sebelum ini ia membenarkannya, iaitu sekiranya meninggalkan pekerjaan itu dibuat atas tujuan kepentingan keluarga dan anak-anak.
Tidak harus, pada pandangan syarak, suami menjadikan keizinannya kepada isteri bekerja dengan syarat isteri hendaklah membantu perbelanjaan keluarga yang diwajibkan ke atas suami, mahupun mensyaratkan isteri memberi sebahagian daripada pendapatannya kepada suami. Suami tidak boleh memaksa isteri untuk keluar bekerja.

Sumber:Sinar

Wednesday, 20 February 2013

Alisa's E-Shop ada Cabutan bertuah!!!

Bismillahirrohmanirrohim dan Assalamualaikum..

Selamat pagi semua!!! Apa khabar hari ni? Harapnya semua dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Pagi ni mood ceria dimulakan dengan Cabutan bertuah dari Alisa's E-shop. Ada beberapa helai Bawal Bunga reben yang bernilai RM35.00 menjadi hadiah pada si pemenang.


Syarat2 penyertaan bagi pengguna FB adalah seperti berikut:

1) Anda hendaklah LIKE page Alisa's E-shop.
2) Komen " saya nak" pada entry Cabutan bertuah di page tersebut.

Syarat2 penyertaan bagi bloggers pula adalah seperti berikut:


1) Blogger yang menetap di Malaysia / mempunyai alamat di Malaysia
2) Buat Entry bertajuk Alisa's E-Shop ada Cabutan bertuah!!!
3) Letak banner gambar Alisa's E-Shop
4) Letak link blog November Lilyku dalam entry.
5) Hantar link entry korang ke kotak komen entry ini

TARIKH TUTUP : 28 FEBRUARI 2013

P/s : Terima Kasih sebab sudi join Cabutan bertuah Alisa's E-Shop!!  ^_^ v






Tuesday, 19 February 2013

BAYI TIDUR DENGAN LENA..BAGAIMANA???


Bismillah..Assalamualaikum..
Lately ni anak kecilku agak tak berapa lena tidur..ble dia tak lena, maka secara automatik la ibunya juga tak lena tdo..berdodoi..berzikir..bernyanyi..huhu..tapi tak jugak kurus2..ahahah..amik masa sket..almaklumlah dah 3 orang..eliment sume dah lari..balancing pun dah kemana..ahaks...mungkinkah dia lapar..susu ibu tak kenyang kah? tak mungkin kot?..owh ye..idung si Humaira agak berair akhir2 ni..mungkin juga faktor selsema menjadi penyebab..atau sbb ayahnya tdo zzzzzzz..ada background effect?!!!hahahaha.."Ayah!! awak kena slow sket volume zzZZ awak ye..hehe..anyway...jom kita kongsikan sama2 tip -tip macamana nak buat baby tdo dengan lena...sharing is caring kan... ^_^ 







40 TIP BAYI ANDA TIDUR LENA

1 . Selsema tidak mengira waktu dan usia, malah bayi begitu mudah dijangkiti selsema. Sukar untuk dia tidur lena malam dan meragam akibat kesukaran untuk bernafas. Cuba beri kelegaan dengan meletakan balm pada bahagian yang tidak selesa.

2 . Ruam adalah salah satu masalah kulit yang dihadapi oleh bayi yang biasanya terjadi di sekitar punggung bayi. Kemerahan pada bahagian kulit memberi rasa pedih pada bayi. Longgarkan pemakaian lampin pakai buang atau gunakan ubat anti ruam. Kerap juga tukar lampin pada waktu malam. Bayi rasa selesa dan tidur lena.

3 . Kolik adalah masalah kembung perut yang membuatkan bayi meragam dan tidak tidur lena. tidur secara meniarao di samping sapu ubat khas di bahagian perut.

4 . Elakkan bilik dalam keadaan panas dan terlalu sejuk. Pakaikan pakaian tidur yang nipis. Bayi adakalanya terjaya waktu malam kerana kepanasan. Suhu bilik adalah terbaik untuk bayi tidur lena.

5 . Suhu badan bayi melebihi 39 darjah celcius, bayi demam dan mudah terjaga waktu malam. Berikan ubat demam dan sejukkan badannya dengan membasahkan kain dan lap seluruh anggota badannya. Pakaikan baju nipis. Jika suhu badan masih tinggi segara dapatkan rawatan doktor.

6 . Batuk membuatkan bayi mudah terjaga. Pastikan bilik tidak terlalu sejuk dan beri ubat batuk khas untuk bayi, ia membantu bayi tidur lena. Pastikan juga bilik bersih dari habuk kotoran.

7 . Gusi bengkak, tanda gigi akan tumbuh. Rasa tidak selesa, menyukarkan tidur bayi. Berikan teether tang telah disejukkan dalam peti ais. Bayi akan rasa nyaman dan ketidakselesaan makin berkurang. 

8 . Jadikan waktu tidur rutin setiap hari. Bayi akan secara tidak langsung tahu akan waktu tidurnya. Dia akan tidur dengan sendirinya apabila sampai waktunya.

9 . Bilik gelap, suhu bilik dan senyap membantu bayi tidur dengan cepat. Lakukan setiap kali bayi mahu tidur. Bayi yang mendapat tidur yang cukup akan kelihatan segar dan aktif.

10. Posisi bayi tidur secara telentang mengelakan risiko sindrom kematian mengejut. Cara ini membantu bayi tidur lena.

11.Tidurkan bayi di tempat yang sama. Secara psikologinya bayi akan tahu bahawa itu adalah tempat tidurnya.

12. Elakkan bermain di tempat tidurnya. Katakan padanya disitu bukan tempat bermain. Sediakan satu tempat untuk dia bermain.

13. Nyanyikan lagu atau muzik kegemarannya dengan perlahan supaya dia dapat tidur dengan sendirinya. Jangan terlalu mendesak.

14. Secara tradisional, tungku juga boleh digunakan untuk sakit perut bayi yang boleh menganggu tidurnya. Tungku secara perlahan di sekitar perut bayi. Gunakan tungu yang kecil.

15. Ketika tidurkan bayi, dekatkan diri anda dengan bayi. Tepuk dan gosok belakangnya secara lembut.Bayi anda akan rasa selamat. Lakukan gerakan yang sama sehingga bayi anda tidur.

16. Mandikan bayi dengan air suam. Bayi akan berasa nyaman dan segar dengan haruman wangian mandian. Siapkan bayi anda, seterusnya berikan makanan berkhasiat dan susu sebelum tidur.

17. Lakukan urutan di seluruh badan bayi. Minyak zaitun atau losyen boleh digunakan. Digalakan dilakukan selepas mandi dan lakukan secara konsisten.

18. Jika bayi terjaga waktu malam, redakan tangisannya. Segara lihat lampin perlu ditukar atau bayi berasa panas atau sejuk. Jangan bercakap ataupun membuka lampu.

19. Bayi menangis dengan tiba-tiba walaupun baru setengan jam tidur. Baring bersebelahan dan pastikan ia tidur semula

20.Dukung sambil berjalan dan dodoikan akan menyelesaikan masalah bayi menagis diwaktu malam.Tetapi jangan selalu lakukan demikian.Boleh dilakukan apabila terdesak ataupun bayi demam.

21. Bau aromaterapi di seluruh bilik membuatkan rasa nyaman dan perasaan tenang pada bayi.

22. Gunakan selimut kapas yang tidak terlalu tebal untuk bayi. Selimut yang tebal membuatkan bayi berpeluh dan terjaga pada waktu malam.

23. Jika anda kaki tv pastikan bunyi tv dan muzik tidak menganggu tidur bayi. Bayi begitu sensitif pada bunyi jika ia tidak dapat tidur.

24. Jika bayi pramatang pula, baju yang berlengan panjang, seluar berkaki dan topi perlu dipakai ketika tidur. Bayi ini sangat sensitif dengan persekitarannya yang sejuk dan mudah dijangkiti penyakit.

25. Jika perlu, anda dan pasangan anda turut sama tidur bersama-sama bayi. Bau badan ibu dan bapanya membuatkan bayi tahu keadaan sekelilingnyaselamat dan usah bimbang.

26. Belajar tanda bayi mahu tidur.Selalu tanda letih seperti menggosok mata, tarik telinga dan meragam. Jika ada, segera bawa ke katil. Dia akan menjadi bartambah letih dan sukar tidur jika gagal berbuat demikian.

27. Buat mood untuk bayi faham waktu tidur hampir tiba denagn memandikannya, membaca buku, membuaikannya atau mendodoikannya.

28. Penghawa dingin yang dipasang di dalam bilik tidur dikatakan membantu bayi tidur dengan lena.

29. Bawa bayi anda ke katil waktu dia sedar dan beri masa untuk dia tidur dengan sendirinya. Selalunya antara enam sehingga lapan minggu usianya cara ini boleh digunakan. 

30. Alat permainan tergantung yang berpusing juga membantu bayi tidur dengan mudah. Sesuai untuk bayi baru lahir.

31. Lalukan aktiviti permainan di atas katil secara tetap sebelum tidur. Jangan terlalu lama. Kemudian ajak bayi tidur.

32. Ubah posisi tidur bayi jika terjaga di tengah malam. Mungkin bayi sukar menggerakkan badannya lalu menangis. Pastika ia memberi keselesaan pada si manja.

33. Hiduk bayi yang tersumbat akibat selsema menggangu pernafasannya. Bantal yang tinggi diperlukan supaya hidung dapat bernafas dengan baik.

34. Tilam yang empuk yang diperbuat dari getah asli adalah pilihan yang terbaik. Ia menggalakkan bayi tidur lena.

35. Bilik yang bersih memberi kesan psikologi yang baik pada bayi.

36. Dakapan yang penuh dengan kasih sayang perlu dilakukan dengan kerap akan membuatkan bayi berasa dirinya dihargai.

37. Katil yang kuat dan selesa dan tilam khas digunakan untuk membantu bayi tidur dengan lena.

38. Galakan aktiviti di sianga hari separti barmain, bercakap atau menyaikan lagu. Ia membantu bayi tidur lebih diwaktu malam.

39. Dekorasi bilik tidurnya yang menarik juga membantu bayi suka akan tempat tidurnya.

40. Jika bayi menangis diwaktu malam dan tidur kembali mungkin ia tidak selesa dengan posisi tidurnya. Tenangkan ia sehingga ia tidur kembali.

Monday, 18 February 2013

It's Monday!!!!

 
 
Bismillah..Assalamualaikum..
 
Hari ni Isnin datang lagi..rasa pantas betul masa berlalu..seminggu sekelip mata je dah masuk minggu baru..tak sabar rasanya..lagi 2 minggu ++ je lagi tuk aku di sini..lepas ni tiada lagi traffic jam, tiada lagi monday blues dan tiada lagi work stress..Yehaaaaa!!!! relax2 bersama anak2..rutin harian, masak, kemas rumah, antar ambik anak skolah, bisnis online..dan berjimba2 dengan orang2 tersayang..Horaaaayyyy!!!
 
Am counting..counting..and countingggggg....
 
 
~LAA

Thursday, 14 February 2013

Doa Pembuka Pintu Rezeki

 
 
Semoga Allah memudahkan dan melimpahkan rezeki yang Halal pada kami. Sesungguhnya Dia yang maha mengetahui segala sesuatu. Amin ya robbal 'Alamin!
 
 
 

Wednesday, 13 February 2013

X Abis2 perihal KUTU!!!

Bismillah dan Assalamualaikum..

Seperti tajuk entri kali ni..aku nak bercerita pasal KUTU. dari awal tahun lepas sehingga kini aku dan encik suami tak habis2 berperang dengan makhluk yang bernama KUTU ni..mana taknye..dah berbotol2 ubat kutu yang dah digunakan..dan dah berkali2 hilang..dan tak lama pastu ada lagi..inilah bahananya bila letak anak2 kat taska atau nurseri. sampai satu masa encik suamiku mengamuk kat makcik nurseri, suh dorang halang pembiakan kutu2 ni..tapi apa yang makcik tu kata.."dah cakap mak bapak dorang dah..tapi mak bapak cakap, abis nak buat camne?" Aduhai mak bapak oii..anak ko berkutu, jadi tolong la letak ubat kutu kat kepala depa ni..kalau tak anak2 kamu..kamu..dan kamu ni jadi agen KUTU bergerak...bila antar anak2 ke nurseri atau ke sekolah tu ..TOLONGLAH jangan hengat semua nurseri nak buat tuk anak kamu..tolong jadi lebih bertanggungjawab sket..huish..!!! Kesian anak2 aku tau..tak abis2 bergaruk..dah ruper haper daaa... Makcik ni pun dah ruper beruk dah (hehe ade ruper beruk ke?) duk mencari kutu kat kepala anak2...sape2 ade bela beruk pinjam jap..nak suh cari kutu..kalau tak dapat banteras juga..ada 1 umah berkepala botak kang....kahkahkah!!!!



Sedikit info buat yang tak tau ape binatang bernama KUTU :



Fakta Asas KUTU

  • Untuk mendapat jangkitan kutu memerlukan sentuhan dari kepala ke kepala.
  • Sesetengah orang tidak menunjukkan sebarang gejala, sesetengah pula berasa gatal kulit kepala.
  • Hanya satu cara sahaja untuk mendapat kepastian tentang jangkitan iaitu dengan membasahkan rambut, membubuh perapi pada rambut dan menyikatnya dengan sikat bergigi halus untuk mengesan kutu hidup (saiz dalam lingkungan 1-3 mm panjang).
  • Rawatan yang paling selamat ialah ‘penghapusan kutu’, iaitu satu regim penyikatan.

Tanda-tanda

Walaupun sangat kecil, kutu masih boleh dilihat dengan mata kasar. Tanda-tanda kutu:
Telur kutu: Telur kutu kelihatan kecil kekuningan, atau coklat sebelum ia menetas. Setelah menetas, kulitnya yang terlekat pada rambut berwarna putih atau jernih. Kutu bertelur pada rambut dekat dengan permukaan kulit, di mana suhunya adalah sesuai untuk mengekalkan haba sehingga ia menetas. Telur kutu senang dilihat pada rambut kanak-kanak. Telur kutu menetas dalam masa 1 hingga 2 minggu selepas ia dihasilkan.
Kutu dewasa dan anak kutu: Kutu dewasa tidak besar, tidak sampai sebesar beras pun dan berwarna kelabu dan coklat. Kutu menghisap darah beberapa kali dalam sehari tetapi ia boleh kekal hidup sehingga 2 hari selepas terjatuh dari kulit kepala.
Menggaru: Menggaru dan kegatalan datang dengan gigitan kutu. Namun kegatalan mungkin tidak terus bermula – ia bergantung kepada kesensitifan kulit kepala kanak-kanak, mungkin datang setelah berminggu-minggu jangkitan. Kanak-kanak mungkin menyatakan ada benda bergerak dan rasa geli di atas kepala mereka.
Benjolan kecil kemerahan atau sakit akibat dari menggaru: Bagi sesetengah kanak-kanak, kegatalan mungkin sederhana, bagi yang selebihnya mungkin menyebabkan bintik merah dan kudis timbul. Menggaru terlalu kuat boleh menyebabkan jangkitan kuman.

Adakah Kutu Boleh Berjangkit?

Kutu adalah sangat boleh berjangkit dan boleh tersebar dengan cepat dari orang ke orang, terutamanya dalam keadaan berkumpulan (sekolah, tadika, aktiviti sukan, perkhemahan). Kutu tidak boleh melompat atau terbang. Kutu hanya boleh berjangkit dengan sentuhan kepala ke kepala, tetapi berkongsi pakaian, topi, sikat, cadar, selimut dan bantal juga boleh menyebarkan kutu.
Adakah kucing, arnab dan haiwan peliharaan lain boleh menyebarkan kutu juga? Jangan risau, haiwan peliharaan tidak boleh mendapat kutu kepala (kutu manusia) dan menyebarkan kepada manusia, dan manusia tidak boleh memberi jangkitan kutu kepala kepada mereka.

Rawatan

Doktor anda mungkin memberi rawatan syampu berubat, bilasan krim atau losyen untuk membunuh kutu. Rawatan-rawatan ini boleh membunuh kutu dengan segera, tetapi kegatalan hanya hilang selepas beberapa hari. Adalah penting untuk menurut arahan dari doktor kerana rawatan ini adalah racun. Sekiranya anak anda adalah 2 tahun dan ke bawah, anda tidak sepatutnya menggunakan rawatan ubat kutu. Anda perlu membuang kutu dengan tangan (menggunakan sikat).
Berikut adalah cara mudah untuk membunuh kutu dan telurnya, dan membantu mencegah jangkitan semula kutu:
  • Basuh semua cadar dan pakaian yang telah dipakai oleh sesiapa sahaja yang telah terkena jangkitan kutu di rumah anda dalam air panas, dan keringkannya di tempat panas.
  • Cuci kering sebarang pakaian dan permainan yang tidak boleh dibasuh dengan mesin. Atau, masukkannya dalam beg kedap udara selama 2 minggu.
  • Bersihkan dengan pembersih hampagas karpet dan perabot upholsteri anda (di rumah atau kereta).
  • Rendam barang penjagaan rambut seperti sikat, pengikat rambut dan berus dalam syampu berubat atau alcohol selama satu jam. Anda juga boleh membasuhnya dengan air panas atau buangkan sahaja ia.
  • Oleh kerana kutu mudah berjangkit dari seorang keseorang dalam rumah yang sama, ahli rumah juga perlu dirawat untuk mengelak dari kutu hadir semula.

Perkara Yang Anda Jangan Buat:

  • Jangan gunakan alat pengering rambut pada rambut anak anda selepas menyapu atau mengenakan sebarang rawatan kulit kepala kerana sesetengahnya mengandungi bahan boleh terbakar.
  • Jangan gunakan bilasan krim atau kombinasi syampu/perapi sebelum membubuh ubat kutu.
  • Jangan basuh rambut anak anda selama satu atau dua hari selepas menggunakan rawatan berubat.
  • Jangan gunakan ubat yang sama lebih dari tiga kali ke atas orang yang sama. Sekiranya ia tidak berkesan, doktor anda akan menyarankan ubat lain.
  • Jangan gunakan lebih dari satu ubat kutu pada masa yang sama.
P/S : Ingat, kutu boleh berjangkit dan boleh tersebar dengan cepat dengan sesiapa sahaja, terutamanya dalam keadaan berkumpulan. Berhati-hatilah.

Thursday, 7 February 2013

Enough! I Quit!

Assalamualaikum..
Bismillahirrohmanirrohim...tatkala hati panas aku redakan dengan tulisan agar dapatku luahkan segala isi hati yang tersirat.. Semalam 6/2/2013, segala kesabaran aku pada si Puan Bos akhirnya tiba di kemuncak. selama ni aku sabarkan segala kerenah dia..almaklumlah, dia boskan.manakala aku hanya seorang kuli yang memegang jawatan sebagai pembantu sahaja di pejabat..sebelum ni aku byk berdiam diri walau kekadang hati memberontak nak bertindak tapi risau jika kata2ku tak dihiraukan.mmg betul segala kata2 aku tak dihiraukanya walaupun telah beberapa kali aku cuba meluahkan rasa dan pedapat...dipekakkannya telinga.smpai la semalam dia menyoal aku samada aku ganti tak waktu aku pam susu. dia kata jangan gunakan waktu pejabat tuk pam susu.kalau nak pam jugak aku haruslah ganti masa yang aku gunakan tuk mengepam. WhAAATttt?????!!!! selama 12 tahun pengalaman aku bekerja dengan banyak syarikat ini pertama kali aku dengar pam susu or semayang kena ganti waktu. dah la nak solat dia tak bagi guna waktu pejabat, kalau nk solat time rehat atau balik keje. KEJAM betul kan! bila dia da sentuh pasal anak, susu badan, ape lagi aku pun decide la...baik aku resign. da la keje dia semua aku buat.aku pembantu je pun bukanye pegawai...semua keja pengurus aku yang buat...dia? dia sibuk duk menguruskan trainig yang bagi dia was so FUN to do.
 
Bila dah kena sound berserta surat perletakan jawatan aku, tau lak ko SENTAP! tak leh terima nasihat orang. takpe la..ko amik balik semua keje ko..AKU RESIGNED!!!

~LAA

Tuesday, 5 February 2013

IntaNBerliaN Mega Giveaway 2013




Ohohoooi..ade yang buat giveaway la..nak join..!!nak join ..!!! ni kali yang ke2 aku join giveaway..semoga kali ni bertuahlah jari jemariku ini..Amin!


Bagi yang nak join jugak, boleh la lawat blog ni dan Syarat-syarat @ Cara Penyertaan dia mudah je..camne?? cenggini ek :-

1) Blogger yang menetap di Malaysia / mempunyai alamat di Malaysia
3) Letak banner IntaNBerliaN Mega Giveaway 2013 dalam entry
4) Letak link sponsor dalam entry
Jom join ramai2 mana tau rezeki kita lak kali ni..

P/s: Entry ni buat rasa marahku turun sket..hehe..just enjoy the momment..yehaaa!!!

Demam EA dan LHDN!!!


Bismillahirrahmanirrohim..
Assalamualaikum semua..selamat hari selasa yang redup..pagi2 bangun tgk cuaca kat luar redup je..nak kata hujan bakal turun tak jugak..redup seredup hatiku ini..ewahhh! mana tak redupnye...bila pikir2 keje kat opis yang hampir tak cukup meja tu..bertambah2 la bengang+malas nak ke opis..biasalahkan macai aka kuli bos..semua keje bos aku buat..dia just relax goyang pinggul je makan gaji buta..haih! sabar2 liza..tunggu si bonus tu kuar..pehtu ko terus angkat pinggul blah dari situ..hahahha..bior padan ngan muka dia!! hamik semua keje ko yang ko pas kat aku kan..;Ni makan dia!!! ekekekek.
Minggu ni aku diberikan keje dia yang bagi aku sangat2 susah nak buat..prepare EA tuk semua staff dan penyata majikan...aiyoooo..gue sorang buat semua ni...teringat kata2 MANIS menikam QOLBU dia semalam.." this ea u need to take ur time to do, it's detail work, u must giv full concerntration while do it, and u must stayback ok.."  what the!@#$%^&*!!  KO SORANG JE KE ADA ANAK KECIK??  anak2 aku demam lagi kat umah tu..ada 3 orang yang menanti aku kat umah...dah la keje ko aku kena buat..lembut tul lidah ko ek....fuuuhhhh!!! tarik nafas liza..sabar..sabar..AstagfirullahalAzim!!! dah la nak sambung keje..lagi dilayan perasaan ni lagi menjadi2..kang Hantu aku kuar susah lak kang..ade lak orang kena cekik..ahahahha..Cau cin cau!!

~LAA

Saturday, 2 February 2013

kENAPA...kenapa..dan Kenapa???!!



KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB: “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”- Surah al-Ankabut ayat 2-3 

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB:“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”- Surah al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB: “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”- Surah al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA: KENAPA RASA SEDIH DAN KECEWA (FRUST)?
QURAN MENJAWAB:“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” - Surah ali-Imran ayat 139

KITA BERTANYA: APAKAH YANG HARUS AKU LAKUKAN?
QURAN MENJAWAB: “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”- Surah ali-Imran ayat 200

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB:“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.”- Surah Al-Baqarah ayat 45 

KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB: “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.....”- Surah at-Taubah ayat 111 

KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 
QURAN MENJAWAB: “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal.”- Surah at-Taubah ayat 129 

KITA BERKATA: BAGAIMANA JIKA AKU TIDAK MAMPU BERTAHAN LAGI??!!
QURAN MENJAWAB: “.....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”- Surah Yusuf ayat 12

Hijrah Cinta




Hijrah Cinta
Suatu yang tulus untuk dimengertikan..
pada kelembutan perasaan yang tak terucap
dengan kalimah cinta..

Pada keteduhan jiwa yang tak terungkai
dengan madah nan indah..

Hatta,akulah yang selalu lupa akan
keberadaanmu duhai cinta..

Berkali-kalinya aku jatuh,disetiap itulah
engkau hadir bersama ketulusanmu..

Saat pena melakarkan ayat-ayat cinta,tiada
suatu pun ayat yang paling indah yang ku temukan
melainkan ayat-ayatmu yang mampu mengetarkan jiwa..

Seketika hatiku terkenang sirah junjungan,
disaat kaum Anshar dan Muhajirin berhijrah
dari kota Mekah ke Madinah..

Mengungkap keindahan alam semesta,apabila
semuanya kembali bersatu.sepertimana setiap insan
harus kembali kepada fitrahnya,selagi hayat yang
masih tersisa ini..

Berhijrahlah,menemukan cinta hakiki..

Firman Allah SWT:
"Wahai jiwa yang tenang
kembalilah kepada tuhanmu dengan
redhai dan diredhainya
maka masuklah kedalam golongan
hamba-hambaku dan masuklah
ke dalam syurgaku."(Al-Fajr:27-30)

Sebuah perjalanan yang panjang...
akulah sang musafir berhijrah dibumimu illahi..
digurun sahara yang gersang,hanya dahagakan kasihmu..
ku titipkan menjadi nadi kekuatan perjalananku..

Aku mencari cinta sejati,yang tiada ku temukan
dialam yang fana ini..

Aku mencari kasih abadi,yang tiada pernah
melukakan diri..

Kerna ku tahu,disaat ku jatuh..
kau kan selalunya hadir bersama ketulusanmu..

Saat aku menyadari segalanya milikmu..
saat aku tidak memiliki sesuatu apa pun..

Lalu,pada siapakah aku mengadu dan berharap?
jika tidak kepadamu ya Rabbi..

Sabda Rasulullah SAW:
Dua mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka, iaitu mata yang menangis karena takut (azab) Allah dan mata yang berjaga ketika berjihad pada jalan Allah”. 
[Hadis Riwayat Tarmidzi]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
♥ Copyright © 2013 reserved to Myself. Template Edited by Cik Rose Cute